chenta antara kita

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, January 29, 2012

Birthday Didi



Semalam 28 Januari 2012 was my kakak ipar's birthday..ai buatkan bday kek utk dia and they're all here last nite at our house celebrating it. MIL masak mee rebus yang sedap oh (nanti nak mintak resepi), Wawa bawak pizza & Emi belikan Kentaki (ikut MIL ai cakap). Ai buatkan Tutti Frutti Japanese Cotton Cheesecake for Didi. Resepi Cheesecake sama macam previous post kat sini. Ok, enjoy the pics and Ai tambahkan resepi untuk topping je yea kt sini:

Topping
1/2 tsp gelatin (ai guna halagel)
1 tbsp air
150 ml whipping cream
2 tbsp gula
Mixed fruits: Mangga/Kiwi/Plum/Anggur Hitam (Strawberry jika suka, semalam takde kat kedai nak beli)
1 tsp instant jelly
100 ml air
1 tbsp gula

Cara-cara:
  1. Masuk air dalam mangkuk dan taburkan gelatin ke dalam, biar seketika dalam 2 minit kemudian panaskan secara double boiler hingga jadi larutan.
  2. Masukkan mangkuk untuk membancuh & besi pemutar dalam freezer seketika dalam 5 minit. Keluarkan dan tuang whipping cream ke dalam.
  3. Putar whipping cream hingga kelihatan pekat sedikit. Masukkan larutan gelatin & gula, putar lagi hingga kental sedikit. Jangan putar terlalu lama sebab nanti cream akan berketul (overbeat).
  4. Sapukan cream ke atas kek yang telah sejuk. Letakkan buah-buahan campuran tadi yg telah di potong kecil (diced mixed fruits). Sejukkan kek dalam freezer selama 10 minit sementara menyediakan jelly.
  5. Masukkan air & gula dalam saucepan and panaskan dengan api sederhana. Masukkan serbuk jelly dan kacau hingga larut.
  6. Keluarkan kek dan curahkan larutan jelly ke atas buah. Jelly akan cepat beku bila letak atas buah yang dah disejukkan tadi.
  7. Simpan kek dalam peti sejuk untuk 2 jam sebelum dihidang.
Baca doa selamat dan doa makan dulu..tapi pizza tu macam dah hilang je 1 slice..huhu

Ahli keluarga yang dah kawen dengan bday gurl

Makan time..semua dah kelaparan

0 comments: